lørdag den 25. august 2012

Uge 34

”Den danske sprog”

I de mange år jeg har prøvet at udtrykke meninger på vort danske sprog, er jeg kommet ud for mange morsomme, men også forfærdelige situationer. Som tolk for Luis Palau, lavede jeg denne bommert: ”They made Titanic so safe, tat nobody could sink it.” Det blev så i farten til: “De gjorde Titanic så sikker, at ingen kunne synke den.” Det havde nok også været lidt af en mundfuld. Så jeg blev godt til grin. Så jeg kan godt forstå, at ’den danske sprog er svært’.
To ting, der forundrer mig, er, hvordan går det til, at flygtninge og indvandrere lyn hurtigt mestrer hele paletten af eder og forbandelser? Det kan de fleste til fulde, inden de kan tale rent. Det samme har jeg lagt mærke til hos mange småbørn. Der må da være nogen, der lærer dem det.
TV og Radio er sikkert gode læremestre. Dette er så den anden ting, der undrer mig. Jeg har prøvet at påtale det overfor både DR og TV2, men får bare at vide, at sådan er det bare. Jeg fatter ikke at TV værter og veluddannede journalister hele tiden skal påkalde Satan, Fanden og Helvede, for slet ikke at tale om eder som: ’Kraft edder rådne mig’. Det er en bøn om, at kræften skal æde en op! Er det virkelig det sprog, man lærer på de forskellige uddannelses institutioner?
Kunne man tænke sig at tænke på forurening og miljø fra en ny vinkel?
lht

Ingen kommentarer:

Send en kommentar