fredag den 2. marts 2018

Ugens


… lige et øjeblik …
Moralsk stress
I denne uge hørte jeg for første gang om ’moralsk stress’, og måtte i gang med at undersøge det, for der var et eller andet, der skurrede i mine ører. Stress er en forfærdelig lidelse, som skal tages meget alvorligt og skal behandles. ’Moralsk stress’ får man ifølge eksperter af, at man på en eller anden måde tvinges til at gå på kompromis med ens værdier. Det virker som om, man prøver på at gøre det til en sygdom, som andre former for stres, det er virkelig synd for dem, der lider af stress. Hvad med at bruge det gamle udtryk, at have ’dårlig samvittighed’? Der er ingen, der kan tvinge os til at gøre noget, vi ved, er forkert, men vi kan være uvillige til at betale prisen for at gøre det rigtige. Det er ikke en sygdom, det kan du ikke tage en pille for. Bibelen siger: ”I det hele taget gælder det, at man begår en synd, hvis man ved, hvad der er det rigtige at gøre, men alligevel ikke gør det.” Jak. 4:17. Synd og skyld kan ikke behandles psykologisk eller medicinsk, synd skal bekendes, og man skal omvende sig fra den, så er der tilgivelse at få. Jesus kom med denne ’behandlings løsning’: ”Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og er tynget ned af byrder - og jeg vil give jer hvile. Tag imod det åg, som jeg lægger på jer, og tag ved lære af mig, for jeg er ydmyg og selvopofrende. Så vil I finde ro i sjælen. Mit åg vil hjælpe jer, og min byrde vil føles let.” Matt. 11:28-30

Ingen kommentarer:

Send en kommentar