fredag den 19. august 2016

Ugens

… lige et øjeblik …
De moderate

Når al mulig ugudelighed skal forsvares, så er der et udtryk, der igen og igen dukker op: ’Vi skal være moderate.’ Man taler f.eks. om ’moderate muslimer’ som forsvar for Islam. Men kan man være det? Ikke ifølge Islam! Kan man også tale om ’moderate kristne?’ Der er uden tvivl mange, der gerne vil være det, men er man så en kristen? Ordet ’moderat’ betyder at man ikke er yderliggående, man er hverken det ene eller det andet, Det er en tilstand, som Jesus tager afstand fra i Joh. Åb. 3:15-6: ”Jeg ved, hvad du har udrettet, men også, at du hverken er kold eller varm. Gid du dog var enten kold eller varm. Men fordi du er som lunkent vand, har jeg til hensigt at spytte dig ud igen.” Uanset hvad man har udrettet, så holder det moderate ikke! Jesu ønske for de moderate er: ”Tag derfor afstand fra din lunkenhed og bliv brændende i din iver.” (Joh. Åb. 3:19). Kristendom og Islam er to uforlignelige størrelser, i og med at Jesus Kristus er den eneste mulighed for at komme til den sande Gud. Til gengæld ønsker Jesus at komme til alle, der lukker op for ham. ”Hør! Jeg står uden for døren og banker på. Hvis du hører min stemme og åbner døren, så vil jeg komme indenfor, og vi kan have fællesskab med hinanden.” (Joh. Åb. 3:20).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar