fredag den 28. september 2018

Ugens


Lidt mere end … lige et øjeblik
Hvorfor?
Der er gået en tid siden, jeg skrev et … lige et øjeblik .. Det er der en grund til. Når man bliver beskyldt for at være ’ukærlig, fordømmende u-evangelisk og mulig årsag til selvmord,’ så bliver man nød til at tænke sig om. Så jeg fulgte Prædikerens råd: ’ Tid til tavshed og tid til tale,’ Pr. 3:7,
Det fik mig til at formulere følgende: *Hellere tie stille, end ikke at sige noget.’ Men der er en grænse for tavsheden. Vi kender udtrykket, at den der tier samtykker, så vi skal ikke bare tie, fordi det er ubehageligt, at sige sandheden. Jesus sagde: ’ Pas på ikke at lukke af for mit lys, for så bliver dit liv ét stort mørke.’ Matt. 6:23. Hvis vi lukker for det Guds ord siger, så bliver det virkelig mørkt. ’ Retten er tilsidesat, retfærdigheden er gemt væk. Sandheden snubler på gaden, ærligheden kan ikke komme igennem. Ja, sandheden undertrykkes, og de, der gerne vil handle ret, overfaldes. Herren så, at der ingen retfærdighed var, og det bedrøvede ham.’ Esj. 59:14-5. Teksten fortsætter med, at Gud så, der ikke var nogen, der greb ind, og det undrede ham. Gad vide, hvor meget Gud undrer sig over vor tid? Det er ikke altid let at forlige sig med Guds ord og metoder, men det er det eneste, der virker. Kan du huske Na’aman, der var syg og søgte helbredelse hos profeten Elisa, Na’aman havde en ide om, hvordan, det skulle foregå, og sagde, ’Jeg havde forestillet mig,’  hans forestilling havde nær kostet ham helbredelsen. Der er mange, der prøver at forestille sig, hvordan Gud er og gør, men Gud er ikke, som vi forestiller os, men som han siger i sit ord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar