lørdag den 17. november 2012

Uge 46

”Hallo, er der nogen hjemme?”

De fleste husker sikkert ”Hugo” den lille trold, der lavede konkurrencer med os på TV.  Han bankede på skærmen og fik dermed vores opmærksomhed. Jeg kunne godt bruge ham igen, i i-Phone og i-Pad tidsalderen, når man sidder i en samtale, på et møde, ja også på gudstjenester, og ser opmærksomheden rettes mod de små skærme, som bringer et lydløst budskab, som straks kræver opmærksomhed. Som præst overvejer jeg, om det er en mail eller en sms jeg skal til at sende, men det går nok ikke, for hvad skal de stakler så gøre, som stadig gerne vil bruge deres ører og opmærksomhed på at høre. Kære elektronik afhængige, lad mig med Hugo spørge: ”Hallo, er der nogen hjemme?” Vi vil gerne være nærværende sammen med jer!

lht

3 kommentarer:

  1. Jeg synes, du en søndag formiddag hos os skal prøve at lade én ringe til din mobil. Så skal du tage den og snuppe en lille snak under prædikenen. Så kan folk vel forstå, at det godt kan være lidt koncentrationshæmmende :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er en af dem der har min Iphone i hånden under Gudstjenesten, derpå ligger min bibel og jeg har et dokument hvorpå jeg skriver noter fra prædikener dvs. jeg taster på telefonen under Gudstjenesten. Og ja, når jeg sidder med telefonen, dukker der beskeder op fra facebook, wordfeud, mindfeud, ruzzle, alm. sms'er, mails, news updates, andre beskeder fra apps, skype beskeder m.v., men eftersom det har været en del af min verden i mange år, har jeg ikke særligt svært ved at ignorere dem.
    Jeg arbejder som udgangspunkt miljøvenligt på mit arbejde (dvs. ingen print for at skåne regnskoven), og bærer alle de dokumenter jeg kan med mig på Ipad, dvs. jeg sidder med den på møder, til samtaler osv, og ja den blinker indimellem med beskeder der kommer, men det forstyrre ikke mig.
    Så overvej lige om I tillægger folk forkerte motiver inden i pudser Hugo på os.

    SvarSlet
  3. Jeg tænker også at folk kan bruge deres telefoner til meget andet end kontakt til andre under gudstjenesterne, og har derfor ikke noget problem med det. Det er vel ikke værre end dem, som falder i søvn eller piller næse. Til gengæld synes jeg at det kan være meget irriterende at opleve at samtaler går i stå fordi en telefon bimler, og pludselig kræver den andens opmærksomhed. Der må man være nærværende og god til at prioriterer hvad og hvem man svarer. Ringer min ser jeg efter om det er børnene. Hvis det ikke er dem, eller andre hastesager, tager jeg den ikke. Det er godt at være opmærksom på, men det handler måske også lidt om at vænne sig til det.

    SvarSlet